Increasing the Millennial Generation's National Defense Awareness through Citizenship Education Learning

Authors

  • Dadang Mulyana Pasundan University, Bandung, Indonesia

Keywords:

National Defense Awareness, Millennial Generation, Citizenship Education, Active Participation, Critical Thinking Skills

Abstract

This research aims to investigate the effectiveness of learning methods in increasing the awareness of defending the country of the millennial generation through a Citizenship Education approach. This approach is considered important considering the important role of national defense in building awareness of social responsibility and concern for the country. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that through citizenship education that is integrated and oriented towards the needs of the millennial generation, they can increase their awareness of defending their country. By providing an understanding of national values, teaching critical thinking skills, encouraging open dialogue, and providing direct experience through field projects, the millennial generation can become active and responsible citizens in developing the country. This has a positive impact in strengthening the foundations of democracy, increasing participation in the country's development, and advancing the overall well-being of society.

References

Ahyati, A. I., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Bela Negara Di Era Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Journal on Education, 3(3), 236-247.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Arum, D. P. (2020). Wujud Bela Negara Akademisi Milenial: Pengutamaan Bahasa Indonesia Di Lingkungan Kampus Bela Negara UPN Veteran Jawa Timur. Pendidikan Bela Negara, 36, 42.

Bani, E. A. S., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Juga Penerapan dan Relevansi dalam Kehidupan Di Era Teknologi Generasi Milenial. Syntax Idea, 3(4), 749-762.

Damayanti, S., Suryadi, K., & Tanszhil, S. W. (2024). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Program Sekolah Ramah Anak: Kajian Literatur Terhadap Hubungan dengan Pencegahan Bullying. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 19(1), 1-8.

Faizah, R. (2020). Penguatan Wawasan Kebangsaan Dan Moderasi Islam Untuk Generasi Millenial. Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 8(1), 38-61.

Handayani, P. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Membangun Kesadaran Sikap Bela Negara pada Generasi Milenial dan Siswa Sekolah Dasar dalam Sistem Pertahanan Negara. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4874-4880.

Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran efektif pendidikan agama kristen generasi milenial. PASCA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 62-74.

Iswardhana, M. R. (2020). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Merajut Kebinekaan dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri. PT Kanisius.

Kamil, S. I., Nugroho, A. B., & Tarina, D. D. Y. (2023). Pentingnya Pendidikan Bela Negara untuk Menumbuhkan Nasionalisme Mahasiswa Indonesia. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 925-933.

Khairunisa, I., & Ismaya, E. A. (2020). Implementasi Pendidikan bela negara di sekolah dasar. Pendidikan Bela Negara, 93(98).

Mihit, Y. (2023). Dinamika dan Tantangan dalam Pendidikan Pancasila di Era Globalisasi: Tinjauan Literatur. Educationist: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(1), 357-366.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.

Mukhtadi, M., & Komala, R. M. (2018). Membangun kesadaran bela negara bagi generasi milenial dalam sistem pertahanan negara. Manajemen Pertahanan: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Manajemen Pertahanan, 4(2).

Rahayu, S. K. (2021). Penguatan kesadaran bela negara pada remaja milenial menuju Indonesia emas. Pedagogika, 134-151.

Rahayu, S. K. (2021). Penguatan kesadaran bela negara pada remaja milenial menuju Indonesia emas. Pedagogika, 134-151.

Santoso, G., Karim, A. A., & Maftuh, B. (2023). Kajian Ketahanan Nasional melalui Geopolitik dan Geostrategi Indonesia Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 184-196.

Saputra, A. M. A., Tawil, M. R., Hartutik, H., Nazmi, R., La Abute, E., Husnita, L., ... & Haluti, F. (2023). Pendidikan Karakter Di Era Milenial: Membangun Generasai Unggul Dengan Nilai-Nilai Positif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Satya, P. T. (2020). Peran Pemuda Milenial dalam Bela Negara (The Role Of Millenial Youth In The State Defense). Available at SSRN 3624914.

Sobarningsih, I., & Iskandar, S. (2022). Pendidikan Bela Negara di Sekolah: Tinjauan Kepemimpinan Kepala Sekolah pada Generasi Milenial. Jurnal Basicedu, 6(4), 6877-6883.

Downloads

Published

2024-03-27

How to Cite

Dadang Mulyana. (2024). Increasing the Millennial Generation’s National Defense Awareness through Citizenship Education Learning. Dalihan Na Tolu: Jurnal Hukum, Politik Dan Komunikasi Indonesia, 2(02), 78–84. Retrieved from https://jurnal.seaninstitute.or.id/index.php/Jhui/article/view/548