The Role of Citizenship Education in Raising Citizenship Awareness

Authors

  • Dadang Mulyana Universitas Pasundan, Bandung, Indonesia

Keywords:

Citizenship Education, Citizenship Awareness, Formation of National Identity, Citizenship Values

Abstract

Citizenship awareness is a critical aspect in identity formation and active participation in community life. This research aims to explore and analyze the role of Civic Education (PKn) learning in developing civic awareness among students. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that learning Citizenship Education (PKn) has a positive impact in forming civic awareness among individuals. Through Civics, students can understand their rights and obligations as citizens, as well as develop skills for active participation in civic life. Apart from that, Civics also helps in instilling important civic values such as mutual cooperation, tolerance, justice, democracy and unity. The results of this research provide a strong basis for the role of Civics in forming individuals who are responsible, aware of their rights and obligations, and ready to contribute to building a better society.

References

Aisy, D. R., & Santoso, G. (2022). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Jiwa Kebangsaan Bagi Generasi Muda Milenial. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 164-172.

Alvira, S., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya pendidikan kewarganegaraan bagi generasi muda sebagai agent of change. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9201-9207.

Asrori, M. A. R. (2016). Peran Pendidikan Karakter Melalui Revolusi Mental untuk Membangun Generasi Bangsa. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2).

Banke, R., Steven, S., & Susanto, N. (2023). Pancasila Sebagai Solusi Pluralisme Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Maksitek, 8(2), 118-127.

Dwintari, J. W. (2018). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Multikultural dalam Pembinaan Keberagaman Masyarakat Indonesia. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 2(1).

Ediyono, S. (2022). Wacana Generasi Emas: Harapan dan Tantangan dalam Filsafat Pancasila. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 5, No. 3, pp. 75-82).

Fadhilah, N. R., & Safitri, D. (2024). Implementasi Pembelajaran Ips Dalam Membangun Dan Membentuk Karakter Siswa. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 3(10), 61-70.

Fahmi, R., Sundawa, D., & Ramdhani, H. (2022). Integrasi Nilai-Nilai Budaya Dan Karakter Bangsa Dalam Kurikulum Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 218-231.

Fatmala, S., Sari, N. E. P., Lestari, T., Safira, G., Hidayatullah, P., & Nurmalasari, V. (2024). Pancasila dan Multikulturalisme: Implementasi pada Nilai-Nilai Dasar Pancasila dan Makna yang Terkandung sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Basicedu, 8(1), 19-35.

Firdaus, H. (2023). Menanamkan Sikap Cinta Tanah Air Melalui Pembelajaran Pkn Di Sekolah Dasar Sebagai Pilar Patriotisme Bangsa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1525-1534.

Haerani, D. (2022). Program Sekolah Santun: Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Pembiasaan Jaga Lisan. Mindset: Jurnal Pemikiran Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 42-53.

Harjanti, M., & Sarwoprasodjo, S. (2016). Membangun Kesadaran Berwarganegara melalui keterlibatan mahasiswa dalam program pembangunan. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 14(1).

Irhasy, M., & Habibah, S. M. (2024). Peran Pancasila dalam menumbuhkan rasa patriotisme tanah air pada generasi muda. Academy of Education Journal, 15(1), 293-301.

Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 5(10).

Pangalila, T. (2017). Peningkatan civic disposition siswa melalui pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn).

Permata, D. A. (2023). Pentingnya pendidikan Pancasila dan karakter untuk menumbuhkan sikap bela negara dalam diri mahasiswa. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(5), 547-551.

Santoso, G., Karim, A. A., & Maftuh, B. (2023). Kajian Kewajiban dan Hak Negara dan Warga Negara sebagai Strategi WNI dan WNA di Dalam dan di Luar Negeri Indonesia Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 241-256.

Suwito, A. (2012). Integrasi Nilai Pendidikan Karakter ke dalam Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Melalui RPP. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2).

Wagiono, F., Shaddiq, S., & Syahidi, A. A. (2020). Pengembangan pkn di era generasi millenial berbantuan m-learning (mobile learning) pada gadget pembelajaran berbasis cooperative learning bermuatan karakter. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3), 63-72.

Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.

Downloads

Published

2024-03-27

How to Cite

Dadang Mulyana. (2024). The Role of Citizenship Education in Raising Citizenship Awareness. Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen Indonesia, 2(02), 63–70. Retrieved from https://jurnal.seaninstitute.or.id/index.php/Juemi/article/view/547