The Role of Political Parties in Providing Political Education Among Gen Z
Keywords:
Political Parties, Political Education, Generation ZAbstract
This study aims to analyze the role played by political parties in providing political education to generation Z (Gen Z), which is the younger generation born between 1996 and 2012. Political education has an important role in forming a comprehensive and critical understanding of political processes. , democracy, and the rights and obligations of citizens. This study uses a qualitative research method with a descriptive approach. The results of the study show that the role of political parties in providing political education can be done by building political participation, encouraging critical thinking, mobilizing active participation, providing space for discussion, and building political awareness. The strategies for realizing this role include utilizing digital technology, building online communities, holding educational events, collaborating with youth communities, providing space for representatives of generation Z, and using issue-based campaigns.
References
Aldi, M. S. (2020). Optimalisasi Fungsi Partai Politik Dalam Penyerapan Aspirasi Masyarakat Sebagai Penyusunan Rancangan Peraturan Daerah Sumatera Utara (Doctoral dissertation, UMSU).
Andriana, N. (2022). Pandangan Partai Politik Terhadap Media Sosial Sebagai Salah Satu Alat Komunikasi Politik Untuk Mendekati Pemilih Muda (Gen Y Dan Z): Studi Kasus PDI-P Dan PSI. Jurnal Penelitian Politik, 19(1), 51-66.
Badan Pusat Statistik. (2020). Hasil Sensus Penduduk 2020. Jakarta: BPS.
Budiardjo, M. (1998). Partisipasi dan partai politik: sebuah bunga rampai. (No Title).
Hajar, S. (2022). Fungsi Media dan Partai Politik di dalam Pendidikan Politik untuk Meningkatkan Keterwakilan Perempuan di Legislatif. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 554-560.
Juwandi, R., Nurwahid, Y., & Lestari, A. (2019, May). Media sosial sebagai sarana pendidikan politik untuk mengembangkan literasi digital warga negara. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 369-378).
Kaelan. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Interdisipliner. Yogyakarta: Paradigma.
Kusuma, I. G. W., Widiati, I. A. P., & Suryani, L. P. (2020). Fungsi Partai Politik dalam Pendidikan Politik Masyarakat. Jurnal Konstruksi Hukum, 1(1), 164-169.
Labolo, M., & Ilham, T. (2015). Partai politik dan sistem pemilihan umum di Indonesia. Rajawali Pers.
Pasaribu, P. (2017). Peranan Partai Politik dalam Melaksanakan Pendidikan Politik. JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political Social UMA), 5(1), 51-59.
Qurniawati, R. S., & Nurohman, Y. A. (2019). eWOM pada generasi Z di sosial media. Jurnal Manajemen Dayasaing, 20(2), 70-80.
Robin, P., Alvin, S., & Hasugian, T. (2022). Gen-Z Perspective on Politics: High Interest, Uninformed, and Urging Political Education. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP), 11(3).
Rosana, E. (2012). Partai Politik dan Pembangunan Politik. Jurnal Tapis: Jurnal Teropong Aspirasi Politik Islam, 8(1), 135-150.
Rosen, L. (2010). Welcome to the... iGeneration!. The Education Digest, 75(8), 8.
Rusadi, K. (2004). Sistem Politik Indonesia, Suatu Model Pengantar, Edisi Revisi. Bandung: Sinar baru Algensindo.
Saputro, Y. D. (2015). Peran Partai Politik Dalam Pendidikan Politik Generasi Muda Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Politik Wilayah (Studi Di DPD II Partai Golongan Karya Kota Malang Jawa Timur Tahun 2009-2014). Jurnal Ketahanan Nasional, 21(1), 34-42.
Wanma, A. V. (2015). Pentingnya Pendidikan Politik Generasi Muda Terhadap Pelaksanaan Partisipasi Politik Di Distrik Samofa Kabupaten Biak Numfor. Politico: Jurnal Ilmu Politik, 2(6), 1123.
Yuliono, A. (2013). Kepercayaan Masyarakat Pada Partai Politik (Studi Kasus Kecenderungan Golongan Putih Pada Pemilihan Kepala Daerah di Wilayah Surabaya). Jurnal Administrasi Publik (DIA), 11(1), 173-184.
Yusri, M., & Amrizal, D. (2019). Pendidikan Politik Pemerintah Kontra Golput. Lembaga Penelitian dan Penulisan Ilmiah AQLI.