Weakening of the actualization of Pancasila values in national and state life

Authors

  • Zainul Djumadin Faculty of Social and Political Sciences, Nasional University

Keywords:

Philosophy, Actualization, Values, Pancasila, State Foundation

Abstract

Pancasila, as the basis of the state, has a key role in shaping the character and identity of the nation. However, through observations of social, political and cultural developments, there are indications that the actualization of Pancasila values has decreased in daily life practices. This research aims to investigate the phenomenon of weakening the actualization of Pancasila values in national and state life in Indonesia. This research uses a qualitative approach where this research method involves documentary analysis, surveys and interviews to explore the public's understanding of Pancasila values and the extent to which these values are reflected in public behavior and policies. The research results show that the actualization of Pancasila values in national and state life requires a comprehensive approach. Revitalizing formal education, especially through Citizenship Education (PKn) subjects, is a crucial step to align Pancasila values with real life. Apart from that, the example of leaders, both formal and informal, is a major factor in moving society towards realizing the values of Pancasila. The role of educators as educational leaders is also very important, where the example and guidance provided by teachers can shape the character of students as agents of change who actualize Pancasila values in everyday life. With this approach, it is hoped that society can build a strong foundation to create a national culture that is inclusive and united in diversity.

References

Afandi, M., & Afandi, S. A. (2018). Implikasi Tata Kelola Sektor Publik Era Reformasi. Tunas Gemilang.

Amtiran, A. A., & Jondar, A. (2021). KEBIJAKAN Anti Radikalisme Dunia Pendidikan Ditinjau Dari Pancasila Dan Solusinya. PRAJA observer: Jurnal Penelitian Administrasi Publik (e-ISSN: 2797-0469), 1(04), 1-19.

Ansori, L. (2019). Haluan negara sebagai pedoman kebijakan dasar negara dalam sistem ketatanegaraan Indonesia: sebuah tinjauan filsafat kenegaraan. Justicia Islamica Jurnal Kajian Hukum Dan Sosial, 16(1), 79-102.

Darmadi, H. (2020). Apa mengapa bagaimana pembelajaran pendidikan moral pancasila dan pendidikan pancasila dan kewarganegaraan (PPKn): konsep dasar strategi memahami ideologi pancasila dan karakter bangsa. An1mage.

Dye, T. R. (2013). Understanding public policy. Pearson.

Eleanora, F. N. (2012). Pancasila Sebagai Norma Dasar Dalam Sistem Hukum Indonesia. ADIL: Jurnal Hukum, 3(1), 141-165.

Erwinsyahbana, T., & Syahbana, T. R. F. (2018). Perspektif Negara Hukum Indonesia Berdasarkan Pancasila. INA-Rxiv. February, 5.

Hadita, C. (2021). Pancasila: Perspektif Ketatanegaraan Dan Paradigma Ajaran Islam. Penerbit EnamMedia.

Harefa, D., & Fatolosa Hulu, M. M. (2020). Demokrasi Pancasila di era kemajemukan. Pm Publisher.

Indonesia, K. P. A. (2023). Laporan Kinerja KPAI–2022.

Iskandar, D. J. (2017). Pentingnya partisipasi dan peranan kelembagaan politik dalam proses pembuatan kebijakan publik. Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 14(1), 17-35.

Khairunisa, L. S., & Firdaus, M. A. (2023). Strengthening Student Religious Character Education Through ROHIS Extracurricular Activities at SMKN 10 Bandung. al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(3), 642-652.

Kokotiasa, W., & Budiyono, B. (2013). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila (Mencari Model Pendidikan Pancasila Di Perguruan Tinggi). Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 66-82.

Labolo, M. (2023). Memahami ilmu pemerintahan. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Laku, S. K., & Bolo, A. D. (2009). Pandangan atau tanggapan akhir peserta mata kuliah Pendidikan Pancasila terhadap Pendidikan Pancasila di UNPAR. Research Report-Humanities and Social Science, 1.

Moleong, L. J. (2014). Metode penelitian kualitatif edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nugroho, I. (2010). Nilai-nilai Pancasila sebagai falsafah pandangan hidup bangsa untuk peningkatan kualitas sumber daya manusia dan pembangunan lingkungan hidup. Jurnal Konstitusi, 3(2).

Prayitno, K. P. (2011). Pancasila sebagai" Screening Board" dalam Membangun Hukum di Tengah Arus Globalisasi Dunia yang Multidimensional. Jurnal Dinamika Hukum, 11, 150-166.

Putra, A. E. (2016). Islam Toleran: Membangun Toleransi dengan Jalan Spiritual. Kalam, 10(2), 381-402.

Ruslan, I. (2015). Negara Madani Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara. SUKA-Press.

Samsuri, S., & Wahidin, D. (2020). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Contoh Nyata Ketahanan Ideologi (Studi di Kampung Pancasila, Dusun Nogosari, Desa Trirenggo, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta). Jurnal Ketahanan Nasional, 26(2), 182-203.

Sudrajat, T., & Hasanah, A. (2020). Nilai-Nilai Pancasila Dan Peradaban Bangsa: Konsepsi Dan Implementasi Kebijakan Pendidikan Karakter. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(4), 857-867.

Supriyanto, E. E. (2016). Penerapan nilai-nilai pancasila dalam kebijakan ekonomi di Kabupaten Tegal 2009-2014. Politika: Jurnal Ilmu Politik, 4(1), 80-88.

Susilawati, N., & Pasla, B. N. (2020). Application of Pancasila as the Ethical System of the Indonesian Nation. Jurnal Prajaiswara, 1(1), 20-28.

Widisuseno, I. (2014). Azas Filosofis Pancasila Sebagai Ideologi Dan Dasar Negara. Humanika, 20(2), 62-66.

Downloads

Published

2023-11-13

How to Cite

Zainul Djumadin. (2023). Weakening of the actualization of Pancasila values in national and state life. Jurnal Sosial Sains Dan Komunikasi, 2(1), 83–91. Retrieved from https://jurnal.seaninstitute.or.id/index.php/sosak/article/view/325