Celebrity Endorsement Analysis in Skintific Product Reviews on Tiktok on Generation Z Purchase Decisions (Case Study on Skintific Product Users in Bekasi)

Authors

  • Tami Nazua Putri Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bhayangkara Jakata Raya, Indonesia
  • Djuni Thamrin Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bhayangkara Jakata Raya, Indonesia
  • Matdio Siahaan Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bhayangkara Jakata Raya, Indonesia

Keywords:

Celebrity Endorsement, Product Review, TikTok, Purchase Decision, Generation Z, Skintific, Case Study, Qualitative, Bekasi

Abstract

This study aims to analyze the influence of celebrity endorsement in Skintific product reviews on the TikTok platform on purchasing decisions in Generation Z. The focus of this research is on users of Skintific products in the Bekasi area. The research method used is qualitative, with a case study approach. Data was collected through in-depth interviews with 15 informants who are Skintific users and actively follow product reviews on TikTok. The results of the study indicate that celebrity endorsement in Skintific product reviews on TikTok has a positive and significant influence on purchasing decisions in Generation Z. This study provides an in-depth understanding of how celebrity endorsement in product reviews on TikTok influence the perceptions, attitudes, and ultimately purchasing decisions of Generation Z towards Skintific product.

References

Anggita, D. (2024). Pengaruh Celebrity Endorser, Citra Merek, Affiliate Marketing dan E-WOM Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Skintific (Studi Kasus Konsumen di Ponorogo Olshop Murah). D. Anggita, 8(5), 55.

Anggraini, S. D., & Fianto, A. Y. A. (2024). Peran Citra Merek Memediasi Pengaruh Influencer Endorsment, Electronic Word of Mouth, Dan Kualitas Produk Terhadap Pembelian Produk Skintific (Studi Kasus Pada Konsumen Skintific Di Surabaya Timur). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi, 2(2), 181–190.

Bagas Putra Aditya, Matdio Siahaan, Wirawan Widjanarko, Tungga Buana Irfana, & Djuni Thamrin. (2024). Pengaruh Brand Image Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Produk La Omvi. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 3(2), 125–136. https://doi.org/10.55606/jekombis.v3i2.3482

Elsa Rizki Yulindasari, K. F. (2022). Journal of Islamic Economics and Finance Studies-Pengaruh e-WoM (Electronic Word of Mouth) terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal di Shopee. 3(1), 55–69.

Fatmawati, D. A., & Prabowo, B. (2024). Impak Brand Image, Celebrity Endorser Pada Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli Konsumen Kopi GoodDay. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 7(2), 277–288.

Gunawan, I. (2010). Motivasi Kerja Guru Tidak Tetap Semarang.

Hansel Agustinus, & Saortua Marbun. (2020). Pengaruh Kreativitas, Inovasi Dan Review Produk Di Instagram Terhadap Keputusan Pembelian Pada Mephoto_Project. Journal Research of Management, 2(1), 58–67. https://doi.org/10.51713/jarma.v2i1.35

Hartini, H., & Rizqi, R. M. (2023). Meningkatkan Keputusan Pembelian Smartphone Dilihat Dari Variabel Ekuitas Merek Dan Celebrity Endorse Di Kabupaten Sumbawa. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 7(1), 80–90. https://doi.org/10.22437/titian.v7i1.25075

Kasari, Y., Irwanto, T., & Putra, I. U. (2025). Model Keputusan Pembelian Produk Dengan Menggunakan Celebrity Endorse Pada Platform Tiktok Di Universitas Dehasen Bengkulu. 4(1), 49–58.

Nilammadi, W. O. M., Atin, T., Leksono, B. B., Sari, A. W., Bestariyah, A. S., & Safitri, D. N. (2020). Hubungan Celebrity Endorsement Terhadap Keputusan Pembelian Pada Shopee dan Tokopedia". Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajeme, 5(1), 1–13.

Purba, Butar-butar, & S. (2023). IMPLEMENTASI MEDIA SOSIAL TIKTOK DALAM PEMBELAJARAN PAK UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IX DI SMP NEGERI 1 GALANG. 6(4), 384–392.

Ramlawati, R., & Lusyana, E. (2020). Pengaruh Celebrity Endorsement Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Produk Kecantikan Wardah Pada Mahasiswi Hpmm Cabang Maiwa Di Makassar. Jurnal Manajemen & Organisasi Review (Manor), 2(1), 65–75. https://doi.org/10.47354/mjo.v2i1.181

Saputra, G. G., & Fadhilah. (2021). Pengaruh content marketing dan e-wom pada media sosial tiktok terhadap keputusan pembelian generasi z. Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Manajemen Inovasi, 17(3), 505–512.

Saputri, S. A., & Novitaningtyas, I. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Dan Review Beauty Vlogger Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Kosmetik. Among Makarti, 15(1), 65–76. https://doi.org/10.52353/ama.v15i1.243

Downloads

Published

2025-02-19

How to Cite

Tami Nazua Putri, Djuni Thamrin, & Matdio Siahaan. (2025). Celebrity Endorsement Analysis in Skintific Product Reviews on Tiktok on Generation Z Purchase Decisions (Case Study on Skintific Product Users in Bekasi). MAR-Ekonomi: Jurnal Manajemen, Akuntansi Dan Rumpun Ilmu Ekonomi, 3(02), 68–76. Retrieved from https://jurnal.seaninstitute.or.id/index.php/marekonomi/article/view/647