Promotion Strategies in Increasing Sales of Herborist Products through Social Media Instagram, Shopee and Tiktok Shop (Case Study on Herborist User Community in Muarabakti Village, Babelan, Bekasi Regency)

Authors

  • Tazqiatun Napsiah Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bhayangkara Jakata Raya, Indonesia
  • Djuni Thamrin Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bhayangkara Jakata Raya, Indonesia
  • Matdio Siahaan Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bhayangkara Jakata Raya, Indonesia

Keywords:

Herborist, Promotional Strategies, Digital Marketing, Consumer Feedback, Social Media

Abstract

This research investigates the promotional strategies that Herborist employs to boost its sales in the digital age, focusing specifically on platforms like TikTok, Instagram, and Shopee. Utilizing a qualitative methodology, the study collects descriptive data through interviews and observations to assess the effectiveness of these strategies. The results reveal that Herborist engages consumers by creating captivating and informative content specifically designed for each social media platform, significantly influencing consumer interest and buying behaviors. Furthermore, the study underscores the critical role of consumer feedback in enhancing promotional methods and highlights the necessity for Herborist to proactively respond to customer demands and preferences. In conclusion, the findings illustrate that a cohesive and responsive promotional strategy is vital for increasing sales and building consumer loyalty within a competitive market environment.

References

Aditya, B. P., Siahaan, M., Widjanarko, W., Irfana, T. B., & Thamrin, D. (2024). Pengaruh Brand Image Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Produk La Omvi. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis (JEKOMBIS), 3(2), 125–136.

Afif, M., & Aswati, N. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Perawatan Wajah MS Glow (Studi Kasus Pada Pengguna Produk Perawatan Wajah MS Glow di Kecamatan Prigen). JAMIN : Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 4(2), 147. https://doi.org/10.47201/jamin.v4i2.90

Akhwan, A., Mahardika, E., Intan, O., & Winartiana, W. (2024). Pemanfaatan dan Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Promosi Produk Kosmetik untuk Meningkatkan Marketing pada Umkm Kosmetik Baru di Kota Kediri. 1(4), 7–10.

Alfarizi, M. (2024). Pengaruh Promosi Di Media Sosial Tiktok Dan Pemanfaatan Customer Relationship Management ( CRM ) Terhadap Penjualan Skincare Kahf Di Cikarang Barat. 02(02), 1300–1309.

Alistian, A. (2022). Pengaruh Brand Ambassador Dan Brand Image Terhadap Minat Beli Produk Scarlett Whitening. Jurnal Cendekia Ilmiah, 1(5), 582–586.

Amalia Yunia Rahmawati. (2020). BAB 1 Kajian Teori Strategi Pemasaran. July, 1–23.

Evan Saktiendi, Septi Herawati, Lince Afri Yenny, & Amelia Wahyu Agusti. (2022). Pengaruh Viral Marketing, Promosi, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian MS Glow di Bumi Indah Kabupaten Tangerang. Formosa Journal of Multidisciplinary Research, 1(2), 197–210. https://doi.org/10.55927/fjmr.v1i2.524

Gadi, O. Y. A., & Iskandar, D. A. (2020). Pengaruh Citra Merek, Promosi Penjualan, Saluran Distribusi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik (Studi Pada Toko Dan+Dan Di Duta Harapan). Ultima Management : Jurnal Ilmu Manajemen, 12(1), 46–61. https://doi.org/10.31937/manajemen.v12i1.1472

Hidayah, I., Ariefiantoro, T., Nugroho, D. W. P. S., & Suryawardana, E. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Pada Pudanis Di Kaliwungu). Solusi, 19(1), 76. https://doi.org/10.26623/slsi.v19i1.3001

Mausa, A. (2020). Strategi pengembangan bisnis dalam bidang kecantikan. Jurnal Tata Rias Dan Kecantikan, 155(1), 58–66.

Nuraini, & Eni Widhajati. (2019). Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Penjualan UMKM Di PLUTKUMKM Tulungagung. Jurnal Benefit, 6(1), 58–66.

Rachmawati, R. (2011). Peranan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) terhadap Peningkatan Penjualan. Jurnal Kompetensi Teknik, 2(2), 143–150.

Sholihin, M. R., Arianto, W., & Khasanah, D. F. (2018). Keunggulan Sosial Media Dalam Perkembangan Ekonomi Kreatif Era Digital Di Indonesia. Prosiding 4th Seminar Nasional Dan Call for Papers Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Jember, 149–160.

Tricahyani, I. A. K., Wrasiati, L. P., & Sedana Yoga, I. W. G. (2019). Strategi Peningkatan Pemasaran Produk Body Scrub Di Pt. Arjuna Yoga Sakti Denpasar. Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 7(2), 321. https://doi.org/10.24843/jrma.2019.v07.i02.p15

Zebua, D. P. F., Gea, N. E., & Mendrofa, R. N. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Di Cv. Bintang Keramik Gunungsitoli Marketing Strategy Analysis in Increasing Product Sales in Cv. Bintang Keramik Gunungsitoli. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi , 10(4), 1299–1307.

Downloads

Published

2025-02-25

How to Cite

Tazqiatun Napsiah, Djuni Thamrin, & Matdio Siahaan. (2025). Promotion Strategies in Increasing Sales of Herborist Products through Social Media Instagram, Shopee and Tiktok Shop (Case Study on Herborist User Community in Muarabakti Village, Babelan, Bekasi Regency). MAR-Ekonomi: Jurnal Manajemen, Akuntansi Dan Rumpun Ilmu Ekonomi, 3(02), 77–86. Retrieved from https://jurnal.seaninstitute.or.id/index.php/marekonomi/article/view/648