The role of Pancasila and Citizenship Education Management in developing student character

Authors

  • Dadang Mulyana Pasundan University

Keywords:

Management, Pancasila and Citizenship Education, Character Education, Student Character, Curriculum

Abstract

Pancasila and Citizenship education has a strategic role and function in forming good and reliable citizens, but students are still found who do not obey school rules, are undisciplined, cheat and are even late in submitting assignments. This research aims to explore the role of Pancasila and Citizenship education management in shaping and developing student character at the primary and secondary education levels. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that effective implementation of Pancasila and Citizenship Education Management can contribute positively to the development of student character. Character education programs supported by educational management, involving curriculum planning, teacher training, and periodic evaluations, have proven a significant impact in forming moral, ethical and civic values in students. Good coordination with parents and the community has also been proven to expand the influence of character education outside the school environment. The results of this research provide empirical support for the important role of Pancasila and Citizenship Education Management in producing a generation with strong character, providing a strong foundation for improving and developing character education programs at the primary and secondary education levels.

References

Al Mustaqim, D. (2023). Peran Pendidikan Profesi Guru untuk Meningkatkan Profesionalitas dan Kualitas Pembelajaran di Indonesia. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(02), 168-176.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Anisah, A. S., & Holis, A. (2020). Enkulturasi Nilai Karakter Melalui Permainan Tradisional Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(2), 318-327.

Anshori, S. (2016). Kontribusi ilmu pengetahuan sosial dalam pendidikan karakter. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(2).

Argadinata, H., & Majid, M. N. (2022). Pengembangan Kepemimpinan Diri Peserta Didik Melalui Manajemen Pendidikan Karakter. Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila pada PAUD dan Pendidikan Dasar, 1(1).

Cahyono, H., Suhono, S., & Khumairo, A. (2018). Pendidikan Karakter Bagi Pelaku Pedofilia (sebuah Strategi dalam Mengatasi Amoral). JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 1-19.

Dalyono, B., & Lestariningsih, E. D. (2017). Implementasi penguatan pendidikan karakter di sekolah. Bangun rekaprima, 3(2), 33-42.

Fuad, R., Iswantir, M., Akhyar, M., & Gusli, R. A. (2023). Strategi manajemen madrasah efektif dalam peningkatan kualitas belajar mengajar. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 207-218.

Kurniawan, M. I. (2015). Tri pusat pendidikan sebagai sarana pendidikan karakter anak sekolah dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 41-49.

Muslich, M. (2022). Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.

Nugraha, P., & Mundilarno, M. (2020). Manajemen Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Media Manajemen Pendidikan, 2(3), 349-361.

Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Religius. Jurnal Basicedu, 6(4), 7310-7316.

Roja, A., & Salim, H. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah Meningkatkan Mutu Peserta Didik: Analisis Model dan Strategi Pencapaian. Hikmah, 20(2), 261-271.

Rudiawan, R., & Asmaroini, A. P. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah. Edupedia, 6(1), 55-63.

Safitri, A. O., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk pribadi yang berkarakter pada anak sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5328-5335.

Samsul, A. (2021). Konsep pelajar pancasila dalam perspektif pendidikan islam dan implikasinya terhadap penguatan karakter religius di era milenial (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH. SAIFUDDIN ZUHRI PURWOKERTO).

Santika, I. G. N., & Sudiana, I. N. (2021). Insersi pendidikan karakter melalui pembelajaran bahasa Indonesia ditinjau dari perspektif teoretis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 11(4), 464-472.

Utami, I. S., & Nurlaili, L. (2022). Optimalisasi peran sekolah dengan analisis interaktif bagi penguatan pendidikan karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(1), 32-43.

Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.

Yulizha, A. F., Zahroh, L., Priyatno, H., Karlina, K., & Widowati, A. (2023). Peran Tri Pusat Pendidikan dalam Upaya Mengatasi Rendahnya Rasa Hormat Kepada Orang Tua dan Guru di Era Globalisasi. Jurnal Basicedu, 7(6), 3524-3534.

Downloads

Published

2023-11-29

How to Cite

Dadang Mulyana. (2023). The role of Pancasila and Citizenship Education Management in developing student character. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(01), 141–147. Retrieved from https://jurnal.seaninstitute.or.id/index.php/jupei/article/view/535